Verloop examen Frans mondeling Bso Kantoor 3de graad

Examencommissie Leerstof Forums Examentips en advies Verloop examen Frans mondeling Bso Kantoor 3de graad

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Ayoub_c
    Bijdrager

Tijdens deze examen wordt er een map toegewezen waarin je enkele situaties krijgt. Je moet dan het rol in het Frans spelen. Hieronder de 5 mappen die kunnen voorkomen:

MAP 1
    1. Je vriend wilt naar Spanje gaan om daar te studeren. Jij reageert spontaan er op.
    2. Je buren lenen je al lang de garage om daar jou auto te plaatsen, maar nu hebben ze zelf die plaats
    nodig omdat zij een auto hebben gekocht. reageer op een beleefde manier
    3. Jij bent loodgieter, je klant is erg ontevreden omdat je jou belofte / afspraak niet bent nagegaan. Dus
    de klant belt jou ( de klant is boos ) jij moet op een kalme manier hem uitleggen dat het druk was bij jou.
    Een oplossing zou je ook best verzinnen (vb. mijn collega komt morgen)
    4. Wegbeschrijving (laatste pagina’s)
    5 . Dus, je vriendin verjaard bijna. Jij en je andere vriendin ( man/vrouw van de commissie ) moeten
    beiden een cadeau zoeken.
    In die map staat er een affiche/ document van ‘ Kinepolis ‘ aan de hand van die kaart ga je een cadeau
    moeten zoeken, en vertellen waarom je die kiest. Je moet ook rekening houden met de mening van jou
    andere vriend(in). Die soms het tegengestelde van jou gaat zeggen.

MAP 2
    1. Je vrienden heeft een hond gekocht. Je vindt het goed, maar je hebt wel enkele vragen die je graag
    beantwoord wilt krijgen. (bv. Vanwaar heb je dat hond, Is de hond gezond, waar gaat ze slapen,…)
    & Het vraag kan ook vervormd worden als volgt: je krijgt een hondje van u vriendin je bent blij maar
    weigert beleefd.
    (Bereid je dus voor de 2 vragen voor de zekerheid.)
    2. Je krijgt een telefoon van de callcenter over het aankopen van tijdschriften. Ze wilt jou graag enkele
    vragen stellen. Jij weigert beleeft om de vraagjes te beantwoorden en uitleggen waarom je geen
    tijdschriften wilt hebben.
    3. Je werkt in een grote bedrijf. Jou baas is zeer tevreden met jou prestaties. Hij wilt jou graag naar
    Duitsland sturen om daar verder te werken. Je vindt het heel goed, maar zoals altijd heb je weer enkele
    vragen waar je een duidelijk beeld wilt hebben. ( bv. Waar in Duitsland, Wordt ik extra betaalt,…)
    5. Je bent een scout in Antwerpen. Je organiseert een daguitstap naar Plopsaland voor kinderen tussen
    12-13jaar. Je moet zeggen wanneer je gaat, hoe ze daar geraken, met hoeveel jullie zijn, hoeveel het kost
    per persoon,.. (Details over de informatie vindt je op de papier die je krijgt van de examinator.)

MAP 3
    1. je vriendin heeft een piercing (eventueel nog nieuw kapsel), leg uit wat je ervan vind.
    2. Je baas wil dat je in juli de zaterdagen komt werken terwijl andere op vakantie zijn maar je wil niet.
    Dus moet je het weigeren.
    3. Vrouw komt voorbij, je botst er tegen. Reageer hier op en bied je excuses aan.
    5. Laatste dag uitstap organiseren van de scouts met 14jarige. Je gaat met hen naar de atonium en mini
    Europa.
    Vertellen hoe je gaat, wanneer je gaat, hoeveel ‘t kost, hoe je de ouders hebt verwittigd en,…

MAP 4
    1. Positief reageren op een kipgerechtje die mijn vriendin had klaargemaakt en haar over de
    tafeldekking complimenteren.
    2. dan moest ik positief reageren over het organiseren van een oudpapier ophaling.
    3. Ik moet een koppige oude dame ervan overtuigen om eerst te wassen en aan te kleden en dan pas
    eten. Zeg ook dat ze een drukke dag heeft.
    5. Een excursie plannen, met 14 jarigen naar de Ardennen voor kanovaren.

MAP 5
    1. Vriendin in het 5e middelbaar, wil stoppen met studeren en een job zoeken in de horeca.
    2. Een vriendin belt mij om te vragen om te gaan shoppen. Reageer negatief.
    3. Mijn baas zijn vrouw opent een sportwinkel en vraagt mij om te helpen op receptie.
    Ivm deze map heb ik weinig informatie, als ik er meer over te weten krijg, pas ik het bestand aan en
    vernieuw ik het bij bestanden in de groep.

EXTRA WOORDENSCHAT (aangeraden)
    De zee La mer
    Het strand La plage
    Het monument Le monument
    Het winkelcentrum/shoppingcentrum Le centre commercial
    Jachtclub Yacht club
    Vaarclub Club de voile
    Het bos La forêt
    De duinen Les dunes
    Speeltuin, speelplaats Cour récréation
    Het toren La tour
    Het fabriek Une usine
    Het fontein La fontaine
    Het zwembad La piscine
    De brug Le pont
    De kerk L’église

Voor diegene die twijfelen of hun uitspraak juist is, raad ik aan om je antwoorden op alle vragen goed
    (best niet te moeilijk) op een blad te formuleren en alles goed proberen te lezen, waaraan je twijfelt of
    de uitspraak wel goed is gebruik google vertaler, je hebt daar een functie zodat google het zin
    uitspreekt.

Nog zou ik je kunnen aanraden om de vertaling van de basis werkwoorden te oefenen; kunnen, willen,
    doen, hebben, gaan, nemen, gebruiken, eten enzovoort…
    SUCCES ;D

Bekim
    Bijdrager

Moet je dan echt een rollenspel voorbereiden? of moet je gewoon bv bij die vriend dat gaat studeren in spanje gewoon zeggen dat die niet mag gaan dat je er niet zonder kunt enz.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.