Vragen Examen Frans Mondeling

Examencommissie Leerstof Forums Examentips en advies Vragen Examen Frans Mondeling

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Anwar.Rahate
    Bijdrager

MAP 1

1. Je vriend wilt naar Spanje gaan om daar te studeren. Jij reageert spontaan er op.
    Ah Chouette! Tu as une idée de ce que tu veux étudier? moi j’aurais peur dans un pays étranger.(jury gaat wss iets zeggen of je praat door met ineens de volgende vraag) Qu’est-ce que tes parents disent?… (dan gaat iemand van de jury iets zeggen en dan kan je zeggen) Amuse-toi bien et tiens moi ou courrant.

nl: ah super, heb je een idee wat je gaat studeren? ik zou bang hebben in een vreemd land. wat zeggen je ouders ervan? Ammusseer je en hou me op de hoogte.

2. Je buren lenen je al lang de garage om daar jou auto te plaatsen, maar nu hebben ze zelf die plaats
    nodig omdat zij een auto hebben gekocht. reageer op een beleefde manier

Serait il possible de garé ma voiture un peu plus longtemps dans votre garage ? (jury antwoord wss negatief dan zeg je) Aucune problème, je la gare dans la rue alors.

nl: zou mijn wagen nog een beetje langer mogen staan in u garage? Oh geen probleem ik parkeer wel op de straat.

3. Jij bent loodgieter, je klant is erg ontevreden omdat je jou belofte / afspraak niet bent nagegaan. Dus de klant belt jou ( de klant is boos ) jij moet op een kalme manier hem uitleggen dat het druk was bij jou. Een oplossing zou je ook best verzinnen (vb. mijn collega komt morgen)

Mes excuses mon collègue s’est trompé de la date. Nous sommes très occupé pour le moment. Je vous envoie un collègue demain matin. Encore mes excuses pour le désagrément.

nl: Mijn excuses, mijn collega is de afpraak vergeten. Wij hebben het zeer druk op de moment. ik stuur u morgenvroeg mij collega. Nogmaals mijn excuses voor de vergissing.

4. Wegbeschrijving (laatste pagina’s)
    ik had een wegbeschrijving naar een jachthaven, zeker alles benoemen! wat ik nog weet was dat je een postkantoor passeert en supermarkt verkeerslichten albert monument fontein de zee strand duinen moet je allemaal benoemen!!!

5 . Dus, je vriendin verjaard bijna. Jij en je andere vriendin (man/vrouw van de commissie) moeten beiden een cadeau zoeken.

In die map staat er een affiche/ document van ‘ Kinepolis ‘ aan de hand van die kaart ga je een cadeau
    moeten zoeken, en vertellen waarom je die kiest. Je moet ook rekening houden met de mening van jou
    andere vriend(in). Die soms het tegengestelde van jou gaat zeggen.

Je propose qu’on donne un ticket cinéma.
    Quand même je pense qu’elle va être très contente avec le ticket kinepolis. Qui est toujours un beau cadeau et vous faites rien de mal avec cela.

nl: ik stel voor om een ticket te geven. want ik denk dat ze er zeer content mee zal zijn met de ticket. het is altijd een goede kado en doe je niets verkeerd mee.

MAP 2

1. Je vrienden heeft een hond gekocht. Je vindt het goed, maar je hebt wel enkele vragen die je graag
    beantwoord wilt krijgen. (bv. Vanwaar heb je dat hond, Is de hond gezond, waar gaat ze slapen,…)
    Le chien vient d’où? Le chien et en bonne santé? Il va dormir òu?

& Het vraag kan ook vervormd worden als volgt: je krijgt een hondje van u vriendin je bent blij maar
    weigert beleefd.
    (Bereid je dus voor de 2 vragen voor de zekerheid.)

Oh c’est très gentil mais j’ai un enfant Lewis et malheureusement il est allergique. Donc peut être ce n’est pas une bonne idée.

nl: oh heel lief maar ik heb een kind lewis maar hij is allergisch. Dus het is niet zo’n goed idee.

2. Je krijgt een telefoon van de callcenter over het aankopen van tijdschriften. Ze wilt jou graag enkele vragen stellen. Jij weigert beleeft om de vraagjes te beantwoorden en uitleggen waarom je geen
    tijdschriften wilt hebben.

Pardon madame, mais je ne suis pas intéressée, je n’ai pas assez de temps de lire des magazines. J’ai deux enfants et je travaille plein temps. Je veux bien trouver le temps mais pour l’instant serait-il impossible.

nl: Sorry mevrouw maar ik heb geen interesse. Ik heb er niet de tijd voor om de tijdschriften te lezen. Ik heb twee kinderen en werk voltijds. Ik wil graag de tijd hiervoor vinden maar helaas lukt dit niet.

3. Je werkt in een grote bedrijf. Jou baas is zeer tevreden met jou prestaties. Hij wilt jou graag naar
    Duitsland sturen om daar verder te werken. Je vindt het heel goed, maar zoals altijd heb je weer enkele
    vragen waar je een duidelijk beeld wilt hebben. ( bv. Waar in Duitsland, Wordt ik extra betaalt,…)

C’est où en Allemagne? Je serais payé plus ou pas? Vous réglez un logement? Et toute ma famille peut me suivre?

5. Je bent een scout in Antwerpen. Je organiseert een daguitstap naar Plopsaland voor kinderen tussen
    12-13jaar. Je moet zeggen wanneer je gaat, hoe ze daar geraken, met hoeveel jullie zijn, hoeveel het kost
    per persoon,.. (Details over de informatie vindt je op de papier die je krijgt van de examinator.)

On va à Plopsaland le 13 Juin en bus (train, voiture).
    Nous sommes 15 (quinze), 13 (treize) enfants et 2 (deux) moniteurs. Le prix par personne est. 18 EUR et ils doivent amener des tartines et des boissons. J’ai contacté les parents par lettre pour communiquer tout l’information.

MAP 3

1. je vriendin heeft een piercing (eventueel nog nieuw kapsel), leg uit wat je ervan vind.

Je n’aime pas trop ton piercing, mais ta nouvelle coiffure c’est magnifique.
    La coiffure te donne une tout à fait différent visage. J’ai l’impression que t’as maigris 5 kilo.
    Tu l’as fais ou ? Car moi aussi j’ai besoin d’une nouvelle coiffure.

2. Je baas wil dat je in juli de zaterdagen komt werken terwijl andere op vakantie zijn maar je wil niet.
    Dus moet je het weigeren.

Pardon Monsieur, mais c’est un peu difficile parce que je n’ai pas une solution pour mes enfants. Mon mari travail déjà donc je sais laisser mes enfants nulle part. Je veux bien vous aider mais malheureusement c’est impossible.

3. Vrouw komt voorbij, je botst er tegen. Reageer hier op en bied je excuses aan.

Oh pardon, madame mes excuses. Je ne vous ai pas vu. Je te fais mal ?

5. Laatste dag uitstap organiseren van de scouts met een 14jarige. Je gaat met hen naar het atonium en mini Europa.
    Vertellen hoe je gaat, wanneer je gaat, hoeveel ‘t kost, hoe je de ouders hebt verwittigd (avertir) en,…

MAP 4

1. Positief reageren op een kipgerechtje die mijn vriendin had klaargemaakt en haar over de
    tafeldekking complimenteren.

J’aime bien ce plat délicieux. La combinaison avec le poulet et le curry est magnifique. Et la décoration de la table c’est très belle. J’adore les serviettes et les fleurs sur la table.

2. Dan moest ik positief reageren over het organiseren van een oudpapier ophaling.

C’est une bonne idée que les déchets sont recycles. Cela me permet d’économiser encore temps de conduire au conteneur.

3. Ik moet een koppige oude dame ervan overtuigen om eerst te wassen en aan te kleden en dan pas
    eten. Zeg ook dat ze een drukke dag heeft.

Allez Joséphine, il faut d’abord te laver et t’habiller et puis tu peux aller manger. En plus Joséphine t’as un jour bien chargé plein d’activités aujourd’hui.

5. Een excursie plannen, met 14 jarigen naar de Ardennen voor kanovaren.

MAP 5

1. Vriendin in het 5e middelbaar, wil stoppen met studeren en een job zoeken in de horeca.

Mais Sabine t’es déjà dans la cinquième année. Il faut continuer, tu es presque là. Si tu ne continue pas maintenant tu vas regretter plus tard. Pas maintenant mais si t’es plus âgée.

2. Een vriendin belt mij om te vragen om te gaan shoppen. Reageer negatief.

Je ne me sens pas trop bien et en réalité je n’ai pas trop envie de sortir aujourd’hui? On peut partir la semaine prochaine si tu veux bien ?

3. Mijn baas zijn vrouw openen een sportwinkel en vraagt mij om te helpen op receptie.

Je veux bien. Je dois commencer à quelle heure et quand?

Ivm deze map heb ik weinig informatie, als ik er meer over te weten krijg, pas ik het bestand aan en
    vernieuw ik het bij bestanden in de groep.

4. WEGBESCHRIJVING

Voor deze opdracht krijg je verschillende situaties dus zou je beter de nodige woordenschat ervoor
    studeren. Hieronder vind je alvast paar hulpmiddelen.

EXTRA WOORDENSCHAT (aangeraden)

De zee – La mer

Het strand – La plage

Het monument – Le monument

Het winkelcentrum/shoppingcentrum – Le centre commercial

Jachtclub – Yacht club

Grote markt – grand place

Vaarclub – Club de voile

Het bos – La forêt of un bois

De duinen – Les dunes

Speeltuin, speelplaats – Cour récréation

Samenkomst plein voor jongeren – place de rencontre pour des jeunes

Het toren – La tour

Het fabriek – Une usine

Het fontein – La fontaine

Het zwembad – La piscine

De brug – Le pont

De kerk – L’église

Weg beschrijving afwisselen met le première a droite et puis vous continuer….
    Woordenschat om af te wisselen:

Vous continuez…..
    Et puis vous trounez a……
    Vous croisez le carrefour…..
    Au rond point vous prenez la … sorti a droite.
    Vous voyez a votre gauche…..
    Vous voyez a votre droite……
    Quand vous arrivez au fin de la route vous arrivez sur un T vous tournez a ……

Voor diegene die twijfelen of hun uitspraak juist is, raad ik aan om je antwoorden op alle vragen goed
    (best niet te moeilijk) op een blad te formuleren en alles goed proberen te lezen, waaraan je twijfelt of
    de uitspraak wel goed is gebruik google vertaler, je hebt daar een functie zodat google het zin
    uitspreekt.

Nog zou ik je kunnen aanraden om de vertaling van de basis werkwoorden te oefenen; kunnen, willen,
    doen, hebben, gaan, nemen, gebruiken, eten enzovoort…

SUCCES ;D

Dit was een bestaand bestand dat ik heb bijgewerkt. Sorry niet verkeerd bedoeld. 🙂 Wat ik ook heb gehad op mijn examen is een uitstap naar planckendael.
    zeer belangrijk er staat op deze affiche olifanten op waaronder ook kaymook moet je zeker melden dat je die gaat bezichtigen! zeggen om hoe laat je vertrekt waar afgesproken.. KIJK NAAR PLOPSALAND!

Xeno.steppe
    Bijdrager

Haha precies dezelfde vragen gehad! Bedankt om ze te delen!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.